Spordimassaaž-mis-millal-kui-tihti

 

Mis on spordimassaaž?

Spordimassaaž on kombinatsioon valulikule piirkonnale suunatud massaaživõtetest. Spordimassaaž vähendab keha taastumisaega ning leevendab füüsilise aktiivsuse tagajärjel tekkinud lihasvalu ja parandab keha paindlikkust. Lisaks on spordimassaažil tavamassaaži kasutegurid nagu vereringluse suurenemine, toksiinide väljutamine, stressi vähendamine ja lõõgastumine.

 

Millised on spordimassaaži kasutegurid?

Võistluste jaoks valmistumine

Võistlus-eelselt kasutatakse spordimassaaži lihaste soojendamiseks ning pingutuse jaoks ette valmistamiseks. Ideaalselt tehakse spordimassaaži ~90 minutit ennem võistlust. Võistlus-eelne spordimasaaž on kergem kui tavaline spordimassaaž ning ei tohiks kesta kauem kui 10-15 minutit.

  • Soojendab lihaseid
  • Ergutab närvisüsteemi
  • Kiirendab vereringet
  • Aitab vähendada vigastuste teket

 

Ennetus ning hooldus

Ennetuse, taastumise ning hoolduse jaoks rakendatakse sügavamat spordimassaaži, mida on kõige mõistlikum teha kui on aega taastuda. Sügavama spordimassaaži käigus tehakse korrektuure lihastele ja liikuvusele ning eemaldatakse sügavamad probleemid ja kitsikused.

  • Normaliseerib ning parandab kudede tervist
  • Edendab liikuvusulatust
  • Vähendab jäikustunnet lihastes
  • Eemaldab lihassõlmi (müofastsiaalsed trigerpunktid)

 

Vigastuste ravimine

Vigastuste ravimiseks sooritatavat spordimassaaži tehakse tihtipeale võistluste käigus. Olenevalt olukorrast ja vigastuse tõsidusest on mõistlik konsulteerida ülejäänud tervishoiu meeskonnaga ning kui sportlane on taastusravil, ka taastusravi arstiga. Massaži eesmärk vigastuste puhul on kudeme ja lihaste töötlemine, et ravi ja taastuse toimet edendada.

  • Kiirendab kudede tervendamist
  • Normaliseerib ning parandab kudede tervist
  • Eemaldab lihassõlmi (müofastsiaalsed trigerpunktid)

 

Taastumine

Taastumise ajal on spordimassaaž kõige olulisem ning pakub enim hüvesid. Siia hulka kuuluvad nii võistlusjärgne kui ka hilisem ning põhjalikum taastus-massaaž. Seda tüüpi massaaži on kõige parem sooritada 1-3h pärast võistlust.

  • Vähendab lihasväsimust pikema treeningu puhul, valulikkust tekitavaid aineid lihastes ning pingutusjärgseid lihasvalusid
  • Parandab taastus-aegset enesetunnet
  • Edendab lihaste vastupidavust ning võimsust
  • Suurendab neutrofiilide arvu
  • Kõrgendab treeningujärgset valulävi
  • Kiirendab vereringet
  • Rahustab närvisüsteemi ning aitab lõdvestuda

 

Spordimassaaž-mis-millal-kui-tihti

 

Kas spordimassaaž on sobilik kõigile?

Levinud on väärarusaam, et spordimassaž on mõeldud ainult eliitsportlastele. On tõsi, et spordimassaž on ääretult effektiivne hoidmaks tippsportlase aktiivse ja tervena, kuid spordimassaaži meetodid pakuvad samaväärset leevendust ka kroonilise valu või tippspordi-väliste vigastuste puhul.

Atleet või mitte, meil kõigil on samasuguse luu- ja lihaskond. Valulikud lihased väärivad ravi ja leevendust, olenemata sellest kas vigastus on tekkinud maratoni käigus või aias rohides.

 

Millal on parim aeg spordimassaažis käia?

Kõik sõltub Sinu enda eesmärkidest. Spordimassöör aitab välja selgitada, millal oleks Sulle sobilik aeg massaažis käia.

 

Mõningad rusikareeglid:

  • Kui tähelepanu on suunatud kindlale valule või pingele, oleks sobilik aeg massaaži tulla vähemalt 24-48 tundi pärast viimast rasket treeningut. Nii on lihastel võimalik taastuda ning massaažis olles reageerida kindlatele võtetele. Kerge või keskmine treening massaaži päeval on hea, aga kui su keha on ikka valus eelmisest treeningust ei ole intensiivne trenn nendes piirkondades soovitatav.

 

  • Massaažiseanss on üsna teistsugune, kui su eesmärk on vähendada taastumisaega ja treeningujärgset valulikkust. Võimaluse korral on soovitatav massaažiaeg broneerida eelnevalt, et massaaž toimuks mõned tunnid pärast intensiivset treeningut. Kui annad trennis maksimumi, on taastumisaeg massaažiga kuni 24 tundi. Sel juhul on massaaži seansid lühemad, surve kergem ja võtted kiiremad, et keskenduda vereringluse parandamisele ja mürkide väljutamisele.

Spordimassaaži taastuvravi sessioonis võib keskenduda jala taastumisele, õla vigastusele või alaseljas olevale pingele.