mis-põhjustab-kroonilist-valu-ja-kuidas-seda-ravida

Igaüks kogeb aeg ajalt valu ja vaeva. Tegelikult on äkiline valu närvisüsteemi oluline reaktsioon, mis hoiatab võimaliku vigastuse eest. Vigastuse korral liiguvad valusignaalid vigastatud piirkonnast seljaaju ja aju juurde.

Valu muutub tavaliselt vigastuse paranemisel väiksemaks. Krooniline valu erineb siiski tüüpilisest valust. Kroonilise valu korral jätkab keha valusignaalide saatmist ajju, isegi pärast vigastuse paranemist. See võib kesta mitu nädalat kuni aastaid. Krooniline valu võib piirata liikuvust ja vähendada paindlikkust, jõudu ja vastupidavust. See võib ka raskendada igapäevaste ülesannete ja tegevuste täitmist.

Mis on krooniline valu?

Krooniline valu on valu, mis kestab vähemalt 12 nädalat. Valu võib tunduda terav või tuhm, põhjustades kahjustatud piirkonnas põletus- või valutunnet. See võib olla püsiv või katkendlik, tulla ja minna ilma põhjuseta. Krooniline valu võib tekkida peaaegu igas kehaosas. Valu võib erinevate mõjutatud piirkondade puhul olla erinev.

Mõned kõige levinumad kroonilise valu liigid on:

  • Peavalu
  • Operatsioonijärgne valu
  • Alaseljavalu
  • Traumajärgne valu
  • Vähist tekkiv valu
  • Artriidi valu
  • Neurogeenne valu (närvikahjustuse põhjustatud valu)
  • Psühhogeenne valu (valu, mida ei põhjusta haigus, vigastus või närvikahjustus)

Mis põhjustab kroonilist valu?

Krooniline valu on tavaliselt põhjustatud algsest vigastusest, nagu selja nikastus või ära tõmmatud lihas. Arvatakse, et krooniline valu areneb pärast närvide kahjustumist. Närvikahjustus muudab valu tugevamaks ja kauakestvamaks. Nendel juhtudel ei pruugi algse vigastuse ravi kroonilist valu leevendada.

Mõnel juhul kogevad inimesed kroonilist valu ilma eelnevate vigastusteta. Kroonilise valu vigastusteta tekkimise täpsed põhjused ei ole hästi teada.

Valu võib mõnikord tuleneda tervislikust seisundist, näiteks:

  • krooniline väsimuse sündroom: seda iseloomustab äärmuslik, pikaajaline väsimus, millega kaasneb sageli valu
  • endometrioos: valulik häire, mis tekib emaka limaskesta kasvamisel väljaspool emakat
  • fibromüalgia: luudes ja lihastes levinud valu
  • põletikuline soolehaigus: haigusseisundid, mis põhjustavad seedetrakti valulikku, kroonilist põletikku
  • interstitsiaalne tsüstiit: krooniline haigus, mida iseloomustab põie rõhk ja valu
  • temporomandibulaarne liigeste düsfunktsioon: haigus, mis põhjustab lõualuu valulikku klõpsamist, avanemist või lukustamist

Kes on kroonilise valu ohus?

Krooniline valu võib mõjutada igas vanuses inimesi, kuid see on kõige tavalisem vanematel inimestel.

Lisaks vanusele on ka teised tegurid, mis võivad suurendada kroonilise valu tekkimise riski:

  • vigastus
  • operatsioon
  • olles naine
  • olles ülekaaluline või rasvunud
mis-põhjustab-kroonilist-valu-ja-kuidas-seda-ravida

Kuidas kroonilist valu ravitakse?

Ravi peamine eesmärk on vähendada valu ja suurendada liikuvust. See aitab naasta oma igapäevaste tegevuste juurde ilma ebamugavusteta.

Meditsiinilised protseduurid

Teatud meditsiinilised protseduurid võivad samuti leevendada kroonilist valu.

Näiteid protseduuridest on järgmised:

elektriline stimulatsioon, mis vähendab valu, saates lihastesse kergelt elektrilööke

närviblokk, mis on süst, mis takistab närvide valusignaalide saatmist ajju

nõelravi, millega kaasneb kergelt naha torkamine nõeltega, et leevendada valu

operatsioon, mis parandab vigastusi, mis võivad olla valesti paranenud ja mis võivad olla valu allikad

Elustiili abinõud

Lisaks on kroonilise valu leevendamiseks kättesaadavad erinevad elustiili abinõud.

Näited mõnest on järgmised:

  • Füsioteraapia
  • Jooga
  • Tai Chi
  • Kunstiteraapia
  • Muusikateraapia
  • Loomateraapia
  • Psühhoteraapia
  • Meditatsioon
  • Massaaž

Kroonilise valuga tegelemine

Kroonilist valu saab edukalt kontrollida, sümptomite leevendamiseks on oluline jääda oma valu raviplaani juurde.

Füüsiline valu on seotud emotsionaalse valuga, nii et krooniline valu võib suurendada stressitaset. Emotsionaalsete oskuste loomine aitab toime tulla tervislikust seisundist tuleneva stressiga.

Siin on mõned sammud, mida saab stressi vähendamiseks teha:

  • Hoolitse oma keha eest

Söö tervislikult, maga piisavalt ja tee trenni regulaarselt, et hoida oma keha tervena ja vähendada stressi.

  • Jätka oma igapäevaste tegemistega

Saad suurendada oma heaolu ja vähendada stressi, osaledes tegevustes, mida naudid. Krooniline valu võib raskendada teatud ülesannete täitmist, kuid isoleerimine võib anda tervislikule seisundile negatiivsema väljavaate ja suurendada valu tundlikkust.

  • Pöördu abi poole

Sõbrad, perekond ja tugirühmad võivad anda Sulle abikäe ja pakkuda rasketel aegadel tuge. Kui Sul on probleeme igapäevaste ülesannetega või vajad lihtsalt emotsionaalset tõuget, võib lähedane sõber või perekonnaliige pakkuda vajalikku tuge.