mis-on-migreen-ja-kuidas-seda-ravida

Mis on migreen?

Migreen on korduv peavalu tüüp, mis põhjustab mõõdukat kuni tugevat valu. Paljude inimeste jaoks on migreeni peamiseks tunnuseks valulik peavalu. Teised sümptomid võivad olla häiritud nägemine, valgustundlikkus, helitundlikkus, lõhnatundlikkus, iiveldus ja oksendamine. Sümptomid varieeruvad inimeselt inimesele ja individuaalselt võivad erinevate migreenihoode ajal esineda erinevad sümptomid. Samuti võivad migreenihood erineda pikkuse ja sageduse poolest.

Millised on migreeni tüübid?

Migreen auraga

Paljudele migreeni hoo all kannatavatele inimestele on migreeni aura hoiatus, mis tähendab, et peavalu on peagi tulemas.

Aura võib põhjustada:

  • Segadusttekitavad mõtted või kogemused
  • Kummaliste, sädelevate, vilkuvate tulede taju
  • Ebameeldivad lõhnad
  • Õlgade, kaela ja jäsemete jäikus
  • Rääkimishäired
  • Pimedad täpid või tühjad laigud nägemises
  • Siksakilised jooned nägemises         
  • Surinad kätes või jalgades

Migreen aurata

Sagedamini kogeb inimene migreeni ilma igasuguse meelehäireta. Kuni 90 protsenti migreenidest esineb ilma aurata.

Aura ilma peavaluta

Tuntud ka vaikse migreenina – esineb aura või teised migreeni sümptomid, kuid peavalu ei teki.

Võrkkesta migreen

Kui peavalu põhjustab ajutiselt ühe silma nägemise kadumist.

Ühepoolse halvatuse migreen

Inimestel, kellel on selline migreen, tekib kas keha ühel poolel nõrkus aura visuaalsete sümptomitega ning surinad kätes ja jalgades või hoopis tunde kadumine ühel pool keha. See võib kesta paar tundi kuni mitu päeva. Sarnaselt tüüpilisele aurale, millega ei kaasne peavalu, ei esine tihtipeale ka ühepoolse halvatuse migreeniga tugevat peavalu.

Menstruaalne migreen

Migreenihood on seotud menstruaaltsükliga.

Migreen koos ajurünnakuga

Harvaesinev migreeni tüüp, mis võib vallandada tõsiseid neuroloogilisi sümptomeid, nagu näiteks kõnehäire.

Kõhu migreen

Sündroom, mis ühendab migreeni rünnakud ebaregulaarse toimega soolestikus ja kõhus. Kõhu migreen esineb peamiselt alla 14-aastastel lastel.

Krooniline migreen

Krooniline migreen on ükskõik milline migreen, mis esineb enam kui 15 korda kuus. Enamus päevadel on tavaline migreen, kuid sümptomite ja peavalu raskusaste võib igal päeval olla väga erinev. Mõnel päeval, kui valu on vähem tõsine, võib migreeni segamini ajada kobarpeavaluga või pingepeavaluga.

Paljud kroonilise migreeniga inimesed kasutavad ka ägedaid peavalu ravimeid rohkem kui 10-15 päeva kuus, mis võib tegelikult põhjustada veelgi sagedasemat peavalu.

mis-on-migreen-ja-kuidas-seda-ravida

Mis põhjustab migreeni?

Migreeni võimalikud põhjustajad on hormonaalsed, toitumisalased, keskkondlikud, emotsionaalsed, füüsilised ja meditsiinilised tegurid. Kuna need tegurid on individuaalsed, soovitame pidada päevikut, mis aitaks sul kindlaks teha migreeni tekke põhjuse.

Emotsionaalsed tegurid:

  • Stress
  • Ärevus
  • Pinge
  • Šokk
  • Depressioon
  • Erutus

Hormonaalsed muutused

Mõned naised kogevad hormoonide, näiteks östrogeeni, taseme muutuse tõttu menstruatsiooni ajal migreeni. Selline migreeni tüüp esineb tavaliselt 2 päeva enne menstruatsiooni algust kuni 3 päeva pärast menstruatsiooni lõppu.

Toitumisalased tegurid:

  • Ebaregulaarne söömine
  • Dehüdratsioon
  • Alkohol
  • Kofeiin
  • Konkreetsed toidud, näiteks šokolaad ja tsitrusviljad
  • Türamiini sisaldavad toidud – vinnutatud liha, pärmiekstrakt, marineeritud heeringas, suitsukala, teatud juustud (cheddar, stilton ja camembert). Toidul, mida on hoitud toatemperatuuril, mitte külmutatud, võib esineda tõusnud türamiini tase.

Keskkonna tegurid:

  • Eredad tuled
  • Vilkuvad ekraanid, näiteks teleka või arvutiekraan
  • Suitsetamine (või suits toas)
  • Valjud helid
  • Kliimamuutused, näiteks muutused niiskuses või väga külmad temperatuurid
  • Tugevad lõhnad
  • Umbne õhk

Meditsiinilised tegurid:

  • Mõned unetabletid
  • Kombineeritud rasestumisvastased tabletid
  • Hormoonasendusravi (HAR), mida kasutatakse mõnikord menopausi põhjustavate sümptomite leevendamiseks

Füüsilised tegurid:

  • Väsimus
  • Unehäired
  • Vahetustega töö
  • Kehv kehaasend
  • Pinged kaelas või õlgades
  • Ööpäeva rütmi segiminek
  • Madal veresuhkur (hüpoglükeemia)
  • Pingeline treening (kui pole sellega harjunud)
mis-on-migreen-ja-kuidas-seda-ravida

Millised on migreeni sümptomid?

Migreeni on kolm erinevat faasi. Sa ei pruugi kõiki faase läbida iga migreenihoo ajal.

Hoiatav

See faas algab kuni 24 tundi enne migreeni. Sul on varased sümptomid, nagu näiteks: söögiisu, seletamatu meeleolu muutus, kontrollimatu haigutamine, vedelikupeetus ja suurenenud urineerimine.

Peavalu

Migreen hakkab tasapisi ja muutub väga tõsiseks. Tavaliselt põhjustab see tuksuvat või pulseerivat valu, mis on sageli pea ühel küljel. Kuid mõnikord võib migreen tekkida ilma peavaluta.

Muud migreeniga seotud sümptomid:

  • Iiveldus
  • Oksendamine
  • Valgus –ja helitundlikkus
  • Higistamine
  • Halb keskendumisvõime
  • Liiga külm või palav
  • Kõhuõõne (kõhu) valu
  • Kõhulahtisus

Migreeni pohmell (pärast peavalu)

Pärast migreeni võid end tunda kurnatuna, nõrgana ja segaduses. See võib kesta kuni üks päev.

Kuidas migreeni ravida?

Meditsiin

On kaks võimalust, kuidas ravida migreeni ravimitega: püüdes lõpetada käimasolevat migreenihoogu ehk äge ravi ja ennetades migreeni. Paljud migreeniga inimesed kasutavad mõlemat ravi.

Äge ravi

Retseptita apteegiravimid nagu aspiriin, paratsetamool või mittesteroidsed põletikuvastased ravimid, nagu ibuprofeen, leevendavad mõnel inimesel kerget migreenivalu. Kui need ravimid ei leevenda sinu migreeni, võib su arst soovitada mõnda retseptiravimit. Kuna kõik ei reageeri ravimitele samamoodi, pead konsulteerima oma arstiga õige ravi leidmisel.

Ennetamine

Mõned igapäevaselt kasutatavad ravimid võivad ennetada migreenihooge. Paljud ravimid on mõeldud teiste tervisehäirete raviks.

Küsi oma arstilt ennetusravimite kohta, kui:

  • Migreen ei reageeri sümptomite leevendamise ravimitele
  • Migreen tekitab töövõimetust, ei lase osa võtta perekondlikest või ühiskondlikest tegevustest
  • Kasutad valuvaigisteid rohkem kui kaks korda nädalas

Alternatiivsed meetodid

On leitud, et biotagasiside aitab migreeni all kannatavaid inimesi. See hõlmab õppimist, kuidas jälgida ja kontrollida keha reageerimist stressile, näiteks südame löögisageduse vähendamine ja lihaspinge leevendamine.

Muud meetodid, nagu nõelravi ja lõõgastumine, võivad aidata stressi leevendada. Nõustamine võib samuti aidata, kui arvad, et migreen on seotud depressiooni või ärevusega.

Elustiili muutused

Nende harjutuste harjutamine võib vähendada migreenihoogude arvu:

  • Väldi või piira migreeni põhjustavaid tegureid.
  • Tõuse üles ja mine magama iga päev samal ajal.
  • Söö tervislikult ja ära jäta toidukordasid vahele.
  • Tee regulaarselt trenni.
  • Piira alkoholi ja kofeiini tarbimist.