Millised-on-peavalu-tüübid-põhjustajad-ja-leevendajad

 

Peavalusid on võimalik liigitada ja vastavalt diagnoosida olenevalt sellest, kas nad ühe- või kahepoolsed ning kas valu tuikab pea ees, taga või külgedel.

Asjatundjad ei ole täiel arusaamal, mis täpselt toimub peavalu korral, kuid prevaleeriv arusaam on, et miski põhjustab veresooni paisuma, sellest tulenevalt ümbritsevaid närve venitades, mis omakorda sunnib närve valu signaale saatma.

Peavalud võib liigitada kolmeks peamiseks tüübiks: migreenid, pinge ning kobar. Enamus peavalud on kas migreenid või pingest tulenevad.

Kobarpeavalud – mis esinevad üldiselt ühel pool pead, võivad põhjustada pisarate voolu ühest silmast ning tekitada ärevust ja rahutust – ei ole kuigi levinud ning võivad olla geneetiliselt päritavad.

Migreenide puhul mängivad olulist rolli nii päritavus kui keskkond. Pinge-peavalud on aga üldiselt universaalsed ning võivad tekkida nii vedelikupuudusest, stressist, diagnoosimata diabeedist kui ka autoimmuunhaigustest. Pinge-peavalu on omaduselt pingeline ja pigistav (nagu pea oleks kruustangide vahel), võib esineda mõlemal pool korraga ning tavaliselt annab tunda päeva teisel poolel, olenevalt pingekasvust.

Kroonilised peavalud – pinge-peavalud või migreenid – võivad olla põhjustatud suure hulga tõsiduse astmelt varieeruvate haiguste poolt. Mõistlik on konsulteerida arstiga.

Kui leiad, et kannatad peavalus ning ei tea, mis selle põhjustas, tuleb tähelepanu pöörata valu allikale ja omadustele. Kas tegemist on tuima või terava valuga? Kas valu on konstante või järsk? Kas valu kiirgab otsaeest igale poole mujale? Kas valu levib ka nina- ja põskkoopasse?

 

Millised on peavalu tüübid?

On olemas kaks peavalu tüüpi – esmased ja sekundaarsed. Esmased peavalutüübid ei ole põhjustatud teistest haigusseisunditest, kõige levinumad on migreen, pinge  -ja kobarpeavalu. Sekundaarsed peavalud on tavaliselt teise tervisliku seisundi nagu palaviku, põletiku, ravimite liigtarvitamise, kõrge vererõhu, peatrauma, rabanduse, stressi, kasvaja või närvikahjustuse tagajärjeks. Esmase ja primaarse peavalu tüübi vahel vahet tegemine võib olla raske, kuid nende eristamine on oluline, sest vahel võivad peavalud tekkida või seotud olla tõsise meditsiinilise seisundiga.

 

Esmased peavalutüübid

Migreen

Valu lokalisatsioon – Pulseeriv, mõõdukas või tugev valu.

Valu iseloom – Tavaliselt 4 tundi kuni 3 päeva.

Sümptomid – Iiveldus, oksendamine, heli- ja valgustundlikkus.

Millised-on-peavalu-tüübid-põhjustajad-ja-leevendajad

 

 

 

 

 

 

Pingepeavalu

Valu lokalisatsioon – nõrk või keskmise tugevusega surve –või raskustunne.

Valu iseloom – 30 minutit kuni 7 päeva, sagedamini esineb päeval.

Sümptomid – Iiveldus, peanaha hellus, näo hellus, tuimus ja surin, sätenduste ja helenduse nägemine.

Millised-on-peavalu-tüübid-põhjustajad-ja-leevendajad

 

 

 

 

 

 

Kobarpeavalu

Valu lokalisatsioon – pidev puuriv, piinav valu, mis lõppeb järsku, sagedamini öösel.

Valu iseloom – Tavaliselt 10 minutit kuni 3 tundi.

Sümptomid – Valuga sama pea poolel pisarate vool, vesine nohu, valutav pool võib olla higine ja punetav, iiveldus, oksendamine.

Millised-on-peavalu-tüübid-põhjustajad-ja-leevendajad

 

 

 

 

 

 

Sekundaarsed peavalutüübid

  • Tugev peavalu, mis tuleb väga järsku
  • Korduvad peavalud, mille sagedus suureneb või iseloom muutub
  • Peavalud, millega kaasneb nägemise nõrgenemine või kaotus
  • Peavalud, mis on seotud minestamisega, krampide või meditsiinilise seisundi nagu HIV, rasedus, vähk või kõrge vererõhk
  • Peavalu, mis tekib pingutava või pingelise tegevuse tagajärjel
  • Peavalud väga noores või hilises eas (alla 5a või üle 50a)
  • Peavalud, mis on seotud palavikuga

Millised-on-peavalu-tüübid-põhjustajad-ja-leevendajad

 

 

 

 

 

 

Mis võib tekitada peavalu?

  • Stress

Kui tekivad sagedased peavalud, mõtle läbi kui stressirohke su elu parasjagu on. Kas lükkad stressi allikad vaiba alla? Unarusse jäetud stressi põhjustajad on suured peavalu tekitajad. Stressi leevendus harjutustega saad tutvuda SIIN.

 

  • Vedelikupuudus

Igasuguse peavalu puhul peab esmalt jälgima oma vee tarbimist. Võid kindel olla, et vedelikupuudus on üks peamisi peavalu allikaid. Kuigi otsest põhjust ei ole veel kindlaks tehtud, arvatakse et tegemist on vähese hapniku kogusega veres, kui organismis on vähe vedelikku.

 

  • Aneemia

Raskema aneemia puhul võib haigus tekitada ka peavalusid. Õnneks, kui kannatad raua-puudulikkuse tõttu, saab probleemi kergelt leevendada rauapreparaate tarbides.

 

  • Krooniline haigus

Peavalud on sagedane sümptom krooniliste haiguste (fibromüalgia, luupus, diabeet, jne.) puhul. Kui tekivad kroonilised peavalud, on mõistlik konsulteerida arstiga, et leida peavalu tekitaja.

 

  • Madal östrogeeni tase

Menstruatsioon on naiste puhul peamine migreeniallikas. Tänu menstruatsiooni-eelsele östrogeeni taseme langusele, kogevad paljud naised juba ennem menstruatsiooni peavalusid. Ka sünnitusjärgsel perioodil on märgatav langus östrogeeni tasemes ning võivad samuti esineda peavalud. Üleüldiselt igasugune periood, mil läbid hormonaalseid muutuseid, on aldis peavalu tekkeks.

 

  • Siinuselised probleemid

Siinuse peavalud ei ole just kuigi levinud ning on suure tõenäosusega migreenid, millel on siinuselised sümptomid. Kui on sageli esinevad peavalud, mida tunned ka siinustes või näopiirkonnas, on üldiselt tegemist migreeniga. Kui aga peavaluga kaasnevad palavik, flegma eritus või üleüldised haigestumise tunnused, võib tegemist olla põskkoopapõletikuga. Antibiootikumid tapavad nakkuse ning pärast nakkuse eemaldamist, kaovad ka peavalud.

 

  • Keha bioloogiline kell on kursist väljas

Keha naturaalse rütmi katkestamine võib esile tuua peavalusid. Ärgates märgatavalt varem või hiljem kui tavaliselt võib keha ööpäevarütmi segada. Reisimine, rõhumuutus, ajatsooni vahetus ning isegi kõigest lennujaamas viibimine võivad esile tuua stressi ning seega ka peavalusid.

 

  • Ajukasvaja

Kui sagedased peavalud on alles hiljutine ning uus nähtus ja/või esineb tugevamaid peavalusid kui eales olnud, on mõistlik lasta arstil teha aju-uuring. Kui oled mures peavalude põhjusest, peaks seda arstiga diskuteerima.

 

  • Tarbid liialt peavalu vastaseid ravimeid

Peavalu vastased ravimid võivad tekitada tagasilöögi. Liigne tarbimine võib tekitada „tagasipõrke“ peavalu. Kui oled liialt tarbinud üle leti müüdavaid valuvaigisteid, on aeg peatada ravimite tarbimine või koguseid drastiliselt vähendada.

 

  • Üleliigne kofeiini tarbimine

Kofeiin põhjustab veresoonte ahenemist. Kui jood kohvi (või tarbid tooteid, mis sisaldavad kofeiini) igapäevaselt, harjub keha sellega ära. Kui nüüd päev vahele jätta, hakkab pea valutama – siis jood jälle kohvi, et peavalu vältida. Niiviisi oled tekitanud endale sõltuvustsükli ning allutanud ennast kofeiini ohje.

 

Millised-on-peavalu-tüübid-põhjustajad-ja-leevendajad

 

Kuidas peavalu ravida?

Peavalu leevendamiseks proovi ka looduslikke ravimeetodeid, sest sõltumata sellest kas sul on krooniline migreen või põsekoopa põletik, on ka sinu valulävel piir.

 

  • Massaaž

Mõistlik on ka minna treenitud massaažiterapeudi juurde, kuna massaaži käigus vallandatakse lihassõlmesid ning punktidesse kogutud stress, mis omakorda tekitavad peavalusid kaelas ja pea taga. Kui tihti peaks valu korral massaažis käima, saad lugeda SIIN.

 

  • Jää

Jääd saab rakendada kolmel viisil:

  1. Jää aitab kaelas ja peas olevaid veresooni ahendada. Seda protsessi kutsutakse vasokonstriktsiooniks. Tulemuseks on vähenenud vereringlus, mis aitab leevendada migreeni valu.
  2. Jää pärsib inimese võimet tunda valu, seda kutsutakse analgeesiaks. Arvatakse, et jää aeglustab mööda närve liikuvat valu sõnumit.
  3. Jää avaldab mõju endokriinsüsteemile, mis vähendab ensüümide aktiivsust ja aeglustab ainevahetuse aktiivsust.

 

  • Kiropraktika või osteopaatia

Migreeni võivad tekitada ka rühivead, mida aitavad parandada kiropraktik või osteopaat. Kombinatsioon regulaarsest kiropraktikast, massaažis käimisest ja eeterlikest õlidest võib olla väga võimas abi migreeni põdejale.

 

  • Magneesium

200-600 mg magneesiumi tarvitamine päevas aitab vähendada peavalude sagedust. Nii suukaudselt kui ka veenikaudselt manustatav magneesium on laialdaselt saadaval, väga turvaline ja taskukohase hinnaga.

Magneesiumi leidub toitudes nagu oad, täistera, seemned, pähklid ning köögiviljades nagu brokkoli, kabatšokk ja rohelised lehed. Piimatooted, liha ja šokolaad sisaldavad samuti korralikku magneesiumi kogust.

 

  • Gluteenivaba toit

Kui ei tea oma gluteeni taluvuse astet ning mis määral gluteeni tarbimine su peavalude allikaks on, alusta eemaldades enda toidulaualt kõik gluteeni allikad kolmeks nädalaks. Seejärel hakka vaikselt lisama menüüsse gluteeni sisaldavaid tooteid. Kuula oma keha, nii saad teada, kui palju saad süüa ilma, et vallandaksid peavalu sümptomid.

 

  • Eeterlikud õlid

Piparmündi ja lavendli rahustav ja tuimestav mõju on ideaalsed peavalu sümptomite leevendajad.

Piparmündi eeterlikul õlil on kauakestev jahutav mõju kehale. Lisaks stimuleerib märgatavalt otsaesise naha vereringlust, mis rahustab lihaste kokkutõmbeid.

Lavendli eeterlikku õli kasutatakse meeleolu stabiliseerijana, rahustina ja efektiivse migreeni ravimina.

Kombineeri paar tilka piparmündi või lavendli õli koos kookosõliga teelusika peal ja määri otsaette, meelekohtadele ja kaela taha.

 

  • Ürdid

Soolikarohi vähendab migreenide sagedust ja peavalude sümptomeid, samuti valu, iiveldust, oksendamist ning valgus –ja müratundlikkust. Proovi looduslikke toidulisandeid, mis sisaldavad soolikarohtu.

Katkujuur on ravimtaim, mis vähendab kemikaalide põletikulist mõju, mis tekitavad peavalu, eriti migreeni. Ta on samuti beetablokaat, mille tulemusena normaliseerub verevool ajju.

 

  • B-vitamiinid

Paljud B-vitamiinid on olulised neurotransmitterite loomiseks, nagu näiteks seratoniin, mis võib olla puudulik sagedase migreeni all kannatajal. Soovituslik on võtta üks B-kompleks toidulisand päevas, isegi kui hetkel peavalu ei ole, kuna B-vitamiinid on niivõrd kasulikud ka muude organismi protsesside käigus.

 

  • Tarbi piisavalt vedelikku

Kohvi, alkoholi ning magusate jookide tarbimine vähendab organismi vee taset, mis omakorda on üks peamisi peavalu tekitajaid.

Proovi juua regulaarselt 9-12 klaasi vett päevas ning süüa kõrge veesisaldusega puu- ja köögivilju.

 

  • Kuum kümblus

Isegi vannis kümblemine on efektiivne organismi ja naha puhastamise meetod. Et vesi aga toksiinid naha pinnale saaks tõmmata, peab vesi olema nii kuum kui vähegi kannatad ilma, et endale liiga teeks. Kui vesi on liiga kuum, pea hakkab ringi käima või tekib iiveldustunne, tule vannist välja ning oota kuni vesi on veidi jahtunud, ennem kümbluse jätkamist.

 

Millised-on-peavalu-tüübid-põhjustajad-ja-leevendajad

 

  • Venitamine ja liikumine

Ühes kohas kaua istumine tekitab kehas pingeid, mis võivad omakorda peavalusid tekitada. Proovi võtta istumisest paus vähemalt iga 30-60 minuti tagant – venita oma pead, kaela ja selga aeglaste ringlaste liigutustega. Niiviisi vabastad kogunenud füüsilist stressi ning vähendad selle talletumist organismis.

 

  • Cayenne’i lihasmassaaž

Cayenne pipar stimuleerib keha ringlust ning vähendab happelisust – see omakorda on üllatavalt efektiivne ravi peavalu vastu. Cayenne pipar sisaldab capsaicin’i, mis naha peale hõõrudes rahustab lihased ning vähendab peavalu sümptomeid.