Kuidas-tselluliidist-naturaalselt-vabaneda

 

Tselluliit on liigne nahaalune rasva ladestumine, mis tekitab survet sidekudedele. See annab nahale muhkliku ja lohkus välimuse ning enim on seda märgata puusadel, reitel ja tuharatel. Esimesi märke tselluliidist võib näha juba pärast puberteeti. Konditsiooni meditsiiniline termin on adipoossus kuid tavakeeli tuntakse seda kui kodujuustu- või apelsinikoore nahana.

Käesoleva postituse eesmärgiks on välja tuua tselluliidi erinevad tüübid ning nende tekkimise põhjused. Uurime ka kuidas tselluliiti naturaalsel moel ravida, jälgides toitumist ning rakendades muid meetmeid.

 

Keda tselluliit mõjutab?

Nahaspetsialistid on ära märkinud, et tselluliit mõjutab ligi 85-98% naistest ning umbkaudselt 10% meestest. Niivõrd radikaalne vahe meeste ja naiste vahel tuleneb kollageenkiu ning rasvkudede erinevas asetuses.

 

Tselluliidi astmed

Tselluliidi taset määratakse kolmeastmeliselt:

  • Esimese astme tselluliidi puhul puuduvad selged kliinilised sümptomid. Naharakkude mikroskoopiline uuring aga näitab kahjustatud piirkonnas muutuseid.
  • Teise astme tselluliidi puhul on märgata nahal kahvatumist ning haiglast jumet. Nii naha temperatuur kui elastsus langevad ning mikroskoopilisel tasandil on märgata strukturaalseid muutuseid.
  • Kolmanda astme tselluliit tekitab juba tuntud ’apelsinikoore’ naha ning karmi tekstuuri ka välisel vaatlusel.

Lisaks tasub märkida, et tselluliit ei teki kõigest puusadel, reitel ja tuharatel vaid ilmneb ka põlvedel, kõhul ning käsivartel. Osadel naistel on tselluliit koheselt silmatorkav lohkude, kortsude ja muhkliku naha tõttu, teistel aga märgatav vaid nahale survet avaldades.

 

Mis põhjustab tselluliiti?

Tselluliiti otsesed põhjused ei ole veel teadlaste poolt täiesti kindlaks määratud, kuid on välja pakutud mitmeid teooriaid.

  • Hormonaalsed tegurid

Paljud uurijad arvavad, et östrogeen, noradrenaliin, insuliin, kilpnäärme hormoonid ning prolaktiini mängivad tugevat rolli tselluliidi tekkel.

  • Geneetika

Geneetilised tegurid panustavad tselluliidi arengule. Geenid võivad organismi muuta tselluliidi tekkele retseptiivsemaks läbi mitmete tegurite: rass, sugu, aeglane ainevahetus, vereringe häired.

  • Toitumine

Kehvad toitumisharjumised – liigse rasva ja süsivesikute ning vähese fiibri tarbimine – kiirendab tselluliidi teket.

  • Elustiil

On leitud, et tselluliit esineb tihedamini suitsetajate seas. Sama kehtib ka vähese spordiga tegelemisel ning pikalt samas asendis seismisel/istumisel.

  • Riietus

Kitsas riietus, eriti kitsi aluspesu, võib edendada tselluliidi teket läbi vereringe piiramise.

 

Kuidas tselluliidist vabaneda?

Et tselluliiti ravida, peab alustama enese seest. Teisisõnu, vähe on abi sümptomite ravimisest – vaja on tegeleda probleemi algega. Nahka seestpoolt toites ning parandades vähendad ning elimineerid tselluliidi teket mitmel  viisil:

  • Tugevda veresoonte ja vereringluse tööd. See on väga oluline etapp tselluliidi vähendamisel kuna veresooned on rajad, mida mööda keha vajalikke toitaineid nahaalustesse kudedesse viib. Veresoonkonna tugevdamine aitab naharakke toita ning mürkaineid eemaldada.
  • Kollageeni, elastiini ning tervisliku sidekoe tootmine. Sidekudedes leiduv kollageen on peamine strukturaalne proteiin nahas ning kahjustuste korral ei näe see atraktiivne välja. Prink, tugev ning terve kollageen pakub nahale strukturaalset tuge rasvkudede eest. Rasvkude peaks jääma naha alumistesse kihtidesse, kuid nõrga sidekoestiku puhul, tungib rasvkude kõrgemale, jättes nahale ebaühtlase ning pontsaka välimuse.
  • Hüdreeri ning hoia rakud veerikkad. Hüdreeritud rakud on tugevad ning sarnaselt kollageenile hoiavad rasvkude madalamates naha kihtides.
  • Väldi ning paranda vabade radikaalide poolt tekitatud kahjustust, mis lõhub nahka ning soodustab tselluliidi teket.
  • Vähenda põletikulisust. Pikaaegne ehk krooniline põletik soodustab vabade radikaalide poolt tekitatud kahjustusi ning rakumembraani vananemist.
  • Taasta rakumembraane. Tugev rakumembraan aitab rakkudesse paremini vett salvestada. See omakorda tervendab ning hoiab naha tugevamana.

 

Mis toidud vähendavad tselluliidi teket?

Arbuus

Vee manustamine läbi toidu on parem kui selle puhtalt joomine, kuna toidus leiduv vesi sisaldab kasulikke toitaineid ning jätab täiskõhu tunde pikemaks ajaks, aidates kaalu langetamisel. Kõrge veesisaldusega toitude nagu arbuusi (97%), meloni (92%) ja kurgi (97%) söömine aitab hoida kõrget veetaset naharakkudes.

  • Kõrge veesisaldusega toitude hulka kuuluvad veel näiteks ürt-allikkerss, suvikõrvits, tomat, spinat, sibul, aedsalat, greip, baklažaan, lillkapsas, porgand ja brokkoli.

 

Tomat

Seekord trumpab mugavus värskuse – tomatipasta ja ketšup sisaldavad märgatavalt rohkem lükopeeni kui värsked toored tomatid. Seda selle tõttu, et kuumus vabastab tomatites oleva lükopeeni ning enamus tomatist tehtud valmis-tooted on eelnevalt kuumusega töödeldud. Pane tähele, et sama kehtib ka kodus küpsetatud või kuumutatud tomatitele, mis aitab lükopeeni saada just kõige tervislikumal ja värskemalt moel.

Miks on lükopeen kasulik? Lükopeen aitab taastada ja hoida nahas olevat kollageeni, mis omakorda hoiab naha tugeva ja vastupidavana. Lisaks pakub lükopeen naturaalset kaitset UV-valguse eest, hoides päikesepõletust ning päikesest tingitud naha-vigastusi eemal.

  • Kõrge lükopeeni sisaldusega toitude hulka kuuluvad üldiselt punaka värvusega troopilised puuviljad, nagu näiteks arbuus, roosa greip, roosa guajaav ning papaia.

 

Kuidas-tselluliidist-naturaalselt-vabaneda

 

Valge tee

Valge tee aitab vähendada kollageeni ja elastiini lagunemist. Nagu eelnevalt kirjeldatud, pakub tugev kollageen nahale strukturaalset tuge rasvkudede eest. Rasvkude peaks jääma naha alumistesse kihtidesse, kuid nõrga sidekoestiku puhul, tungib rasvkude kõrgemale, jättes nahale ebaühtlase ning pontsaka välimuse.

  • Lisaks on valge tee hea antioksüdantide allikas ning omab põletikuvastast toimet.

 

Muna

Kanamuna on väga rikas allikas letsitiinile, millest koosneb oluline osa rakumembraanist. Letsitiin reguleerib rakkudes toiteainete sisse- ja välja liikumist ning aitab neid kaitsta veekindla kihiga.

  • Kõrge letsitiini sisaldusega toitude hulka kuuluvad veel kaunviljad (nt. pähklid) ning soja-baasil tehtud toidud (nt. tofu ja sojapiim). Toidulisandina on võimalik soetada ka soja-letsitiini graanuleid.

 

Spinat

Spinat on rikkalik vitamiinide allikas: peamiselt B-, A-, C- ja K-vitamiinid. B-vitamiin aitab kehal reguleerida teisi toitaineid, mis võitlevad tselluliidiga. A- ja C-vitamiinid aitavad kollageeni toota. K-vitamiin edendab ainevahetust ja –ringlust.

  • Suurepärased B-vitamiini allikad on nisuidud, täisterad, õllepärm, linnuliha, kalad ning munad.

 

Mustikas

Maitsest pakatavad mustikad pakuvad meeletus koguses tervist edendavaid toimeid, mis enamus tulenevad tänu marjas sisalduvale sinisele pigmendile (antotsüaniin). Lisaks üldisele heale toimele, aitab antotsüaniin, koostöös mustikate sees leiduva C vitamiiniga, tugevdada kollageeni fiibrite omavahelisi struktuurilisi ühendusi. See aga tugevdab sidekoestikku ning nahka, hoides ära tselluliidi teket. Veel aitab antotsüaniin koolageeni kaitsta oksüdeeriva kahjustuse eest.

  • Kõrge antotsüaniini sisaldusega toitude hulka kuuluvad veel kirsid, mustsõstrad ning vaarikad.

 

Kuidas-tselluliidist-naturaalselt-vabaneda

 

Kalaõli

Kalaõli on suurepärane aminohapete allikas (proteiinide moodustamise alustala), mis aitab rakumembraani tugevdada ning rakkudesse vett ligi tõmmata. Tselluliidi vastu võitlemiseks on aminohapped olulised, kuna keha kasutab seda kollageeni tootmiseks. Aminohappeid läheb vaja ka lihaskasvuks, mis omakorda tõstab toonust ning vähendab tselluliidi teket. Lihasmassi kasvatamine kiirendab ka ainevahetust, mis omakorda aitab kaalu langetada ning seeläbi veel enam tselluliidi toimet vähendada.

Lisaks aminohapete kõrgele sisaldusele leidub kalaõlis ka palju tervislikke rasvhappeid, mis hoiavad rakud hüdreerituna.

  • Tõhusad proteiini allikad on kalad, tailiha, juust, piim, munad ja oad.

 

Linaseemne õli

Linaseemne õli on rikas omega-3 ja omega-6 rasvhapetes, mis aitavad rakumembraani taastada ning rakkudesse vett ligi tõmmata. Inimkehas puuduvad mehhanismid, mis lubaksid iseeneslikult neid rasvhappeid toota, seega on eriti oluline vastavaid toite, mis neid sisaldavad, oma igapäeva dieeti lisada.

  • Kõrge rasvhapete sisaldusega toitude hulka kuuluvad oliiviõli, kreeka pähklid, lina, päevalill, toored pähklid, kanepiseemned ning kalaõli.

 

Parapähkel

Parapähklid ehk Brasiilia pähklid on ühed kõrgeimad seleeni sisaldavatest toiduallikatest. Seleen mängib rolli naha elastsuse hoidmisel ja vabade radikaalide elimineerimisel. Läbi selle, kaitseb see nahka ning seeläbi vähendab tselluliiti.

  • Kõrge seleeni tasemega toitude hulka kuuluvad maks, tuunikala, krabi ja homaar.

 

Ananass

Ananass sisaldab ohtratest kogustes C-vitamiini, mis stimuleerib kollageeni tootmist, K-vitamiini, mis edendab ainevahetust ja –ringlust ning bromelaiini, mis on keeruline ensüümide kombinatsioon, mis omab tugevat põletikuvastast toimet. Bromelaiini leidub enim kontsentreerituna ananassivõrsest.

 

Kuidas-tselluliidist-naturaalselt-vabaneda

 

Ennetamine on alati parem kui ravimine ehk mõistlikum on tselluliidi teket peatada, kui sellega tegeleda kui see juba kohal on. Omanda tasakaalukad toitumisharjumused, ole füüsiliselt aktiivne ja jäta paikne elustiil selja taha. Nii hoiad ära nii tselluliidi tekke kui hoiab üleüldist tervist igast aspektist.