kuidas-tervise-eest-hoolitseda-külmetuse-ja-gripi-hooajal

 

Nii kui saabub külm ilm, saabuvad ka külma- ja gripiviirused. Oled mõelnud mida teed sel hooajal oma keha toetamiseks? Lased end gripi vastu vaktsineerida? Või hoopis lisad ravimtaimi oma igapäeva smuutisse?

Külmetus ja gripi viirus on põletikuline nähtus, mis levib läbi õhus leiduvate piiskade. Need samad piisad on ka uste linkidel, lifti nuppudel, käsipuudel või millel iganes mida haigus puutunud on.

 

Kas see on külmetus või gripp?

 

Sümptomid

Külmetus

Gripp

Peavalu Harv Tavaline
Palavik Harv Tavaline, võib kesta 3-4 päeva.
Valud Vähesed Tihti, tavaliselt suured.
Väsimus, nõrkus Mõnikord Tavaline, võib kesta 2-3 nädalat.
Kinnine nina, aevastamine Harilik Mõnikord
Valus kurk Harilik Mõnikord
Köha Keskmine aga ka läkastav Tavaline, mõnikord väga tugev

 

Millised on grippi ja külmetust ennetavad vahendid?

Haiguste hooajal on mitmeid meetmeid kuidas ennetada nakatumist. Mil mõned nendest nippidest hõlmavad ravimtaimi, on teised jällegi kergemini jälgitavamad. Lihtsad asjad nagu hea hügieen, korralik toitumine, hea elustiil ja korralik unegraafik võivad olla suureks abiks.

 

Hea hügieen:

  • Pese tihti käsi seebiga.
  • Väldi suuri rahvamasse, pastakaid ja pliiatseid avalikus kohas ning ka ostukärusid.
  • Ära näpi oma nägu! Viirused sisenevad kehasse peamiselt läbi limaskesta, seega hoia sõrmed suust, ninast ja silmadest eemal.

 

Tervislik toitumine:

  • Elimineeri suhkur. Suhkur võib nõrgestada su immuunsüsteemi tundideks peale tarbimist.
  • Võta probiootikume, et toetada oma immuunsust.
  • Söö toitainerikkaid, töötlemata toite.

 

Elustiili nippe:

  • Tee trenni.
  • Veeda võimalikult palju aega päikese käes või hangi endale täis spektriga lambipirn, mille läheduses istuda.
  • Viibi värskes õhus.
  • Ole soojas (23-29 kraadi).
  • Püsi heas tujus ja naera tihti. Üldiselt arvatakse, et hobid aitavad stressi vähendada ja seeläbi tervise kvaliteeti hoida.
  • Stress ohustab sinu immuunsüsteemi. Kui leiadki end stressirohkes olukorras, rakenda hingamise harjutusi ning meditatsiooni. Teiste stressi leevendavate harjutustega saad tutvuda SIIN.
  • Puhka palju, eriti gripi ja külmetuse hooajal.

 

Toidulisandid:

  • Oleks hea mõte lasta oma vitamiini tasemed kehas üle kontrollida.

 

Ravimtaimed:

  • Joo palju ning eriti soojasid jooke.

 

kuidas-tervise-eest-hoolitseda-külmetuse-ja-gripi-hooajal

 

Millised ravimtaimed aitavad keha toetada gripi ja külmetus hooajal?

Ravimtaimed saavad haiguste hooajal meie keha aidata mitmel moel.

Esiteks, aitavad nad immuunsüsteemi tugevdada, mis aitab keha paremini viiruste eest kaitsta. Seeläbi ei jää sa kas üldse haigeks või murrad nakatumisest ja haigustest kiiremini läbi.

Järgnevaks, leevendades sümptomeid toetavad ravimtaimed keha ka haiguse ajal. Enamasti aitavad nad just köha, palaviku ja kinnise ninaga.

Viimaks, ravimtaimed annavad kehale jõudu ning abistavad keha taastumisel ja paranemisel.

 

Mõned valikud ja ideed mida kasutada:

  • Astragaluse juur ehk Huang Qi
  • Küüslauk
  • Punane päevakübar
  • Must leeder

 

Ravimtaimede retsepte külma ja gripi vastu

Sidrun, ingver ning mesi on rahva lemmik. Sidrun on hea tsitruseline taim, milles leidub palju C vitamiini. Mesi leevendab kurgu probleeme ning ingver soojendab ja aitab iivelduse vastu.

Lisa paar viilu ingverit ja üks viil sidrunit tassi ja vala keevat vett peale. Lase tal istuda, kaetuna, 20-30 minutit, seejärel lisa mett ja joo.

 

Traditsiooniline gripi tee retsept koosneb võrdsetest osadest leedripuust, raudrohust ja piparmündist. Mõned inimesed lisavad veel kibuvitsa, mis annab C vitamiini. Leedripuu ja raudrohi on diaforaadid ehk panevad soojendades keha higistama, mis aitab viirusel kehast paremini lahkuda.

 

Mida teha kui oled grippi nakatunud?

Gripil on kiire algus, kui tunned end halvasti umbes kuus tundi peale hästi tundmist, on suur võimalus, et oled nakatunud grippi.

 

  • Puhka

Roni voodisse ja püsi seal. Anna oma kehale iga võimalus selle viirusega võitlemiseks. Ära ole stoiline ning unusta tööle minek. Pigem püsi kodus ja tee kõigile teene neid mitte nakatades. Kehalt puhkamise ja taastumise võimaluse ära võtmine suurendab teisejärgulisi nakkuseid.

 

  • Difuseeri eeterlikke õlisid

Difuseerides eeterlike õlisid lased sa hingatavasse õhku antimikroobseid osakesi, mis aitavad kehal füsiloogiliselt reageerida. Lavendel aitab eriti end lõdvaks lasta.

 

  • Toitu õigesti

Räägitakse, et külmetust toida, palavikku aga näljuta.

Kui su keha võitleb viirustega, pole  tarvis, et energiat kuluks raske toidu seedimisele. See ongi põhjus, miks sa ei tunne nälga, kui oled haige. Sellest hoolimata, kui sööd siis veendu, et toit oleks kerge ning toitaineterikas.

Kindlasti joo palju vett, eriti palavikuga.

 

  • Taasta elektrolüüte

Kaval oleks mõni isotooniline spordijook lähedal hoida. Kuid kui seda pole käepärast saab alati kodustest vahenditest ka miskit teha.

Võta 120 ml vett, üks teelusikas mett, üks teelusikas sidrunimahla või õunaäädikat ning sõrmetäis meresoola. Ongi olemas!

 

  • Tee jalavanni

Jalgade leotamine on vana ravim mida kasutatakse peaaegu kõige puhul. Hea soe jalavann piparmündi või ingveriga võib mõjuda väga hästi, eriti kui paned peale vannis leotamist soojad sokid jalga ja lähed magama. Lisaks võid veel vanni panna kuulikesi, et jalgadele kodust refleksoloogia massaaži teha.

 

kuidas-tervise-eest-hoolitseda-külmetuse-ja-gripi-hooajal

 

Milline on gripijärgne enesehoolitsus?

Palavik on juba küll kadunud, ent nippe on veelgi aitamaks su kehal taastuda.

Pese kogu oma voodipesu kuumas vees ning vaheta välja ka hambahari, et vältida uuesti nakatumist. Söö toitainerikkaid, kergesti seeditavaid toite nagu puljong, munapuder või kanasupp. Väldi kindlasti suhkruid ja piimatooteid seni, kuni oled täielikult taastunud.

Kui kahtlustad, et oled edasi nakatunud konsulteeri kohe arstiga. Teisejärgulised nakkumised võivad olla palju ohtlikumad kui gripp ise.